tisdag 12 juni 2012

NÄSSELFROSSA 2009 Tema: Vid vattnet


NÄSSELFROSSA 2009 Tema: Vid vattnet 

"Temat i år är Vid Vattnet. Kanske lite utmanande eftersom vi är Blekinges enda inlandskommun. Men vi har massor med vatten: i våra många sjöar, i våra blänkande skogstjärnar, i våra ringlande åar, i brunnen på Tulseboda, i Olofströms krafts turbiner och i det nya Holjebadet! Och allt detta vatten speglas i kulturen i form av inspiration för konstnärer och författare, som stomme i kulturlandskapet och som en av de krafter som driver vår historia och vår bygd framåt."
Ur programförord till NÄSSELFROSSA 2009
Patrik Sjöstedt  Kultur- och Fritidsnämnden

 
"Dammar fanns det också i trakten och kring dem vaggade ofta ankor och genast överensstämde natur och sceneri med Sagan om den fula ankungen - som sedan visade sigt vara en svan. Genast fanns två svanar till hands. De höll till i en skogssjö inte långt från Holje."
HARRY MARTINSON: Ur Bygd och natur 1946, nr 2

Avskedsord till en sjö
En mörk sjö med överhängande träd
är för mig både en himmelens och en tidernas spegel.
Här hände mycket.
Om himmelen nedsteg med mildhet så uppstod vassen
                                                                 och näckrosen.
Och sothönan kom och nickade med den vita pannmössan på.
Här har jag sett mycken tid förflyta
stundom flera år av minnen och drömmar
drivande på vassflottar som ofta bara var en timmes verk
                                                                  eller mindre.
Här har jag lärt känna som månårsbröder de strandälskande
                                                                  träden.

En länge av vind och vatten spelad sång
har jag fått räckt mig
med svarta kårar från dess holmar
och rop från dess fåglar.
Om vintrarna en kall och ärlig skrift
på dess stora griffeltavla av svartgrå is.
Och så vårarnas nyöppna vakar fulla av fågel
som ropade ut sig till hela rymden omkring.
Inte heller höststormarna vill jag glömma att nämna,
hur de ryckte i huset,
fällde granar och kastade lövmoln in mot åsen i öster.
Vid avskedet tackar jag dig varmt
för allt detta min kära sjö.
HARRY MARTINSON: Ur Nio dikter,
Bonniers litterära magasin 1980, nr 2

 

Rune Liljenrud




Inga kommentarer: