tisdag 3 januari 2012

Harry Martinson finns med i filmen "Landet som inte längre är"


Barndomens skog

Barfot från tuva till tuva jag sprang
sökande bondens kor,
såg hur den speglade himmelen vred
i tjärnen sitt tottmolnshjul.

Det var i sommarens skogar där livet lekte,
kvällen var djup av trast
och himmelen hög av svala.
Ingenting kom av allt jag drömde och ljög mig,
men minnet livar mitt liv
och minnen är färdiga drömmar.

Till lingonfjärran därinne
i sommarens egen socken
sträcker min dröm ibland
liksom en trana om våren.

Harry Martinson: Ur Nomad, 1943


"Landet som inte längre är"
heter Peter Gerdehags film som nu ges i TV2

Detta är en unik dokumentär, där Peter Gerdehag har följt livet på en bondgård i Småland under flera årtionden - En stillsam hyllning till vårt kulturarv, som Harry Martinson tillhör. Man grips av ett välplacerat citat ur Harry Martinsons dikt Barndomens skog i "Landet som inte längre är".

Den som missade Nyårsdagens sändning av filmen har ännu två möjligheter:

Sändningstider: Landet som inte längre är
SVT2 sön 1 jan 2012 kl 21.15

SVT2 ons 4 jan 2012 kl 12.45

SVT2 lör 7 jan 2012 kl 01.30



Rune Liljenrud

Inga kommentarer: